La vitamina D es coneix també com la vitamina del sol. Si has fet una mica de biologia, sabràs que ajuda a regular el calci. Però, què fa exactament? La podem fabricar nosaltres, o l’hem d’ingerir en la dieta? En aquest reportatge veuràs totes les cares d’aquesta vitamina.

La Regulació del Calci

El calci (Ca2+) és un ió de la sang. Així com qualsevol altra molècula del plasma, els seus nivells s’han de regular. No poden prendre qualsevol valor a l’atzar, sinó que ha d’estar dins d’un rang fisiològic. Ara bé, qui s’encarrega de fer-ho?

Hi ha dues hormones que participen activament en aquest procés: la parathormona i la calcitonina. La primera s’ocupa de pujar la concentració de calci, mentre que la calcitonina la fa baixar.

Tot això està molt bé, però que té a veure amb la vitamina D? Doncs bé, resulta que aquesta vitamina ajuda a la parathormona, és a dir, col·labora a l’hora de pujar els nivells de calci a la sang. Més concretament, la seva funció és incrementar l’absorció de calci als intestins.

Què és la Vitamina D?

Deixa’m respondre’t amb una altra pregunta: què és una vitamina? Les vitamines són missatgers químics, com ara les hormones. Tanmateix la diferència entre aquestes dues és la seva síntesi. Mentre que les hormones se sintetitzen íntegrament per l’organisme, les vitamines, no. En gastem moltes més de les que fabriquem, així que s’han d’ingerir amb la dieta.

Ara sí, centrem-nos en la vitamina D. Els humans necessitem entre 600 i 800 UI al dia (1 UI = 25 ng). Les principals fonts d’aquesta vitamina són els olis de peix, sobretot de tonyina i salmó, però també cal destacar la llet i els cereals.

Salmó i Tonyina

No obstant això, com hem comentat abans, també la podem crear nosaltres. Això sí, necessitem una petita ajuda: la llum del sol.

Una de Sol, si us plau

Atenció! Un error molt comú és pensar que el sol crea vitamina D, però és fals. El sol no fa que aparegui màgicament. L’únic que fa és convertir els precursors de la pell en la seva forma activa.

Quan la radiació UV incideix sobre el precursor, es forma una nova molècula. Aquesta rep el nom de colecalciferol vitamina D3. La seva estructura és una mica complicada, però, per si t’interessa, et deixo la seva imatge a continuació.

Vitamina D

La vitamina D3 passa llavors cap a la sang, i viatja cap al fetge i als ronyons. Allà és convertida en una nova molècula, anomenada calcitriol. I aquesta sí que és la bona. Aquesta és la que actua sobre els intestins per absorbir calci.

Per Excés o per Defecte

Normalment, no cal posar-se a prendre el sol. A l’estiu, la majoria de la gent ja en té prou amb les seves activitats diàries. Podem aconseguir uns nivells adequats amb molt poc esforç. Ara bé, a l’hivern pot ser que en tinguem un dèficit. En aquests casos caldrà consultar-ho amb un especialista.

Quan la concentració de calci a la sang és molt baixa, el metabolisme se’n veu afectat. Es pot patir osteoporosi, o fins i tot raquitisme. A més a més, el sistema immunitari s’afebleix i els impulsos nerviosos no es transmeten correctament.

En canvi, quan la concentració augmenta massa, es poden produir calcificacions en llocs on no n’hi hauria d’haver. Segur que has sentit a parlar de les pedres als ronyons. Ah! I també s’han de tenir en compte els efectes indirectes: prendre massa sol pot donar lloc a un càncer de pell.


Per saber-ne més

Science Friday – What Role Does the Sun Play in Vitamin D Synthesis?

Nutri-facts – Vitamina D

National Health Service – Vitamins and Minerals


Així doncs, ara ja saps en què consisteix la vitamina D. És un element molt important per la teva salut, així que cal tenir-la present en el nostre dia a dia. Et recomanaria que et miressis els seus nivells en la teva pròxima anàlisi de sang.